کد مطلب:1459 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:283

کیفیت غسل میت


556- واجب است میت را سه غسل بدهند : اول با آبی كه با سدر مخلوط باشد.



دوم با آبی كه با كافور مخلوط باشد.



سوم با آب خالص .



557- سـدر و كـافـور بـایـد به اندازه ای زیاد نباشد , كه آب را مضاف كند و به اندازه ای هم كم نباشد كه نگویند سدر و كافور با آب مخلوط شده است .



558- اگـر سـدر و كـافـور به اندازه ای كه لازم است پیدا نشود , بنابر احتیاط مستحب مقداری كه به آن دسترسی دارند در آب بریزند.



559- اگـر كـسی در حال احرام بمیرد , نباید او را با آب كافور غسل دهند , و به جای آن باید با آب خالص غـسل بدهند , مگر اینكه در احرام حج تمتع بوده و طواف و نمازش و سعی را تمام نموده باشد یا آن كه در احرام حج قران یا افراد بوده و حلق را انجام داده باشد كه در این دو صورت با آب كافور باید غسل دهند.



560- اگـر سـدر و كـافور یا یكی از اینها پیدا نشود , یا استعمال آن جایز نباشد مثل آنكه غصبی باشد , باید بنابر احتیاط به جای هر كدام كه ممكن نیست میت را با آب خالص غسل داده و یك تیمم نیز بدهند.



561- كـسی كه میت را غسل می دهد , باید عاقل و مسلمان باشد و بنابر مشهور باید دوازده امامی باشد , و نـیـز باید مسائل غسل را هم بداند , و ظاهر آن است كه اگر بچه ممیز بتواند غسل را به طور صحیح انجام دهـد كـفـایـت مـی كـنـد , و چنانچه میت مسلمان غیر اثنا عشری را هم مذهب خودش اگر چه بر طبق مذهبش غسل بدهد , تكلیف از مؤمن اثنا عشری ساقط است مگر آنكه ولی آن میت باشد كه در این صورت تكلیف از او ساقط نمی شود.



562- كـسـی كـه مـیـت را غـسل می دهد , باید قصد قربت داشته باشد یعنی غسل را برای انجام خواست خداوند عالم بجا آورد.



563- غسل بچه مسلمان اگر چه از زنا باشد , واجب است .



و غسل و كفن و دفن كافر و اولاد او مشروع نیست .



و كسی كه از بچگی دیوانه بوده و به حال دیوانگی بالغ شده , چنانچه محكوم به اسلام بوده , باید او را غسل داد.



564- بچه سقط شده را اگر چهار ماه یا بیشتر دارد , باید غسل بدهند , بلكه اگر چهار ماه هم ندارد ولی سـاخـتمان بدنش تمام شده باید بنابر احتیاط او را غسل دهند و در غیر این دو صورت باید بنابر احتیاط در پارچه ای بپیچند و بدون غسل دفن كنند.



565- مرد نمی تواند زن را غسل بدهد و همچنین زن نمی تواند مرد را غسل بدهد , ولی زن می تواند شوهر خـود را غـسل دهد و شوهر هم می تواند زن خود را غسل دهد , اگر چه احتیاط مستحب آن است كه زن , شوهر خود و شوهر زن خود را در حال اختیار غسل ندهد.



566- مـرد مـی تواند دختر بچه ای را كه ممیز نیست , غسل دهد و زن هم می تواند پسر بچه ای را كه ممیز نیست غسل دهد.



567- اگر برای غسل دادن میتی كه مرد است مرد پیدا نشود , زنانی كه با او نسبت دارند و محرمند , مثل مـادر و خـواهـر و عـمـه و خاله , یا بواسطه شیر خوردن یا ازدواج با او محرم شده اند , می توانند او را غسل بدهند.



و نـیـز اگـر برای غسل میت زن , زن دیگری نباشد , مردهایی كه با او نسبت دارند و محرمند یا به واسطه شیرخوردن یا ازدواج با او محرم شده اند , می توانند او را غسل دهند و در هر دو صورت لازم نیست كه غسل دادن از زیر لباس باشد - مگر در عورت - هر چند این كار احوط است .



568- اگـر میت و كسی كه او را غسل می دهد هر دو مرد یا هر دو زن باشند , جایز است كه غیر از عورت , جاهای دیگر میت برهنه باشد , ولی بهتر آن است كه از زیر لباس غسل داده شود.



569- نـگـاه كردن به عورت میت حرام است , و كسی كه او را غسل می دهد اگر نگاه كند معصیت كرده , ولی غسل باطل نمی شود.



570- اگر در جایی از بدن میت عین نجس باشد باید پیش از آنكه آنجا را غسل بدهند , آن را برطرف كنند و اولی آن است كه تمام بدن میت , پیش از شروع به غسل از جهت نجاستهای دیگر پاك باشد.



571- غسل میت مثل غسل جنابت است .



و احـتیاط واجب آن است كه تا غسل ترتیبی ممكن است , میت را غسل ارتماسی ندهند , و در غسل ترتیبی هـم لازم است طرف راست را پیش از طرف چپ بشویند , و نیز اگر ممكن است بنابر احتیاط مستحب هر یك از سه قسمت بدن را در آب فرو نبرند , بلكه آب را روی آن بریزند.



572- كـسـی را كه در حال حیض یا در حال جنابت مرده , لازم نیست غسل حیض یا غسل جنابت بدهند , بلكه همان غسل میت برای او كافی است .



573- مزد گرفتن برای غسل دادن میت بنابر احتیاط حرام است , و اگر كسی برای گرفتن مزد , میت را غـسـل دهـد بـه طـوری كه منافات با قصد قربت داشته باشد آن غسل باطل است ولی مزد گرفتن برای كارهای مقدماتی غسل حرام نیست .



574- در غـسل میت غسل جبیره ای مشروع نیست و اگر آب پیدا نشود یا استعمال آن مانعی داشته باشد باید عوض غسل , میت را یك تیمم بدهند , و احتیاط مستحب آن است كه سه تیمم بدهند و در یكی از این سه تیمم قصد ما فی الذمه نمایند یعنی كسی كه تیمم می دهد نیت كند كه این تیمم را برای آنكه به تكلیف عمل شده باشد انجام می دهم .



575- كـسـی كه میت را تیمم می دهد , باید دست خود را بر زمین بزند و به صورت و پشت دستهای میت بكشد و اگر ممكن باشد , احتیاط واجب آن است كه با دست میت هم او را تیمم بدهد.